Slevová akce
Česky English Deutsch

Parametrické vyhledávání

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Blog > Tipy, jak získat motivaci ke cvičení

Tipy, jak získat motivaci ke cvičení



Datum konání:
21.9.2023

Proč je důležité najít motivaci ke cvičení? Je pro cvičení opravdu tak důležitá? Určitě ano! Pravidelné cvičení podporuje fyzickou a duševní pohodu. Přesněji řečeno 15 minut pohybu vám zlepší náladu a učiní vás více fit.  Nemusíte začít dělat crossfit, makat ve fitku na posilovacích strojích nebo běžet maraton, stačí krátká procházka nebo běh. Lepší náladu oceníte v každodenním životě při stresu v práci, a lepší fyzickou kondici třeba při chůzi do schodů. 

Často se stává, že lidé mají problémy najít motivací ke cvičení.

 

Chcete vědět, jak získat motivaci ke cvičení a tipy jak se přinutit cvičit? Zkuste nejprve identifikovat, jaké požadujete výsledky a odpovědět na následující otázky:

  • Máte za cíl zlepšit fyzické i duševní zdraví?
  • Víte, jaké jsou vaše vlastní hodnoty a priority? 
  • Víte, jak propojit cvičení s osobními hodnotami a cíli?
  • Dokážete budovat pozitivní myšlení a sebevědomí?
  • Dokážete sami vytvořit realistický tréninkový plán na doma, nebo budete potřebovat pomoc odborníka?
  • Napadají vás příjemné aktivity nebo cvičení?

 

Pod pojmem sportovní motivace ke cvičení si mnoho lidí představí motivaci k posilování. Pro někoho může být fokus pouze na posilování náročný a proto je dobré posilování kombinovat s dalšími zábavnými aktivitami jako je běhání, tanec, plavání, jóga apod.

Pro posílení sportovní motivace čerpejte inspiraci

Skvělým trikem při hledání sportovní inspirace a pochopení síly sportovní motivace je čerpání inspirace od úspěšných sportovců a vzorů. Chcete začít posilovat? Podívejte se na sociální sítě a vyberte si někoho, kdo je vám sympatický svými názory. Spousta fitness influencerů dává k dispozici zdarma tréninky, motivaci ke cvičení i zajímavé recepty. 

Cíle, vizualizace a motivující prostředí podpoří váš úspěch

Dle úrovně vaší fyzické kondice si stanovte cíle založené na výkonu. Zkuste si svůj úspěch vizualizovat, například uběhnutí 10 km ve vytouženém čase nebo zvednutí 50 kilogramů na hip thrust. Zapojení vizualizace do strukturovaných tréninkových plánů vám přinese pozitivní výsledky. Kromě cílů na papíře nebo v aplikaci pečlivě vybírejte i prostředí pro trénink. Je více motivující obklopit se stejně smýšlejícími lidmi, kteří sdílejí podobné fitness cíle. Nemusí to být nutně trénink ve dvojici či ve skupině. Někdy pomáhá vidět ve veřejné posilovně řadu dalších lidí, kteří makají a dokážou vás inspirovat a motivovat k výkonu. V domácí posilovně může být složitější motivaci najít. Může pomoci najít si zajímavé online tréninky vytvoření pro domácí prostředí s hudbou, kterou máte rádi.

 

Typy a techniky motivace

Pro posilování motivace existuje spousta knížek a návodů, vysvětlující různé techniky. Motivace má vnější a vnitřní faktory.

Jak vypadá jedna z technik zlepšení motivace? Je to uvědomění, jaký typ motivace používáme.

Vnější motivace znamená, že za naše chování očekáváme nějakou odměnu nebo trest. Naopak vnitřní motivace přináší uspokojení ze sebe sama. Nové chování je pro nás odměnou. 

S tím je spojená i pozitivní a negativní motivace. Zajímavou myšlenku uvedl Petr Havlíček ve svém podcastu Fitness007. Pokud se motivujete negativně, například musím zhubnout, protože

vypadám hrozně, vyplavuje se nám stresový hormon kortizol. Poté je hubnutí těžší, protože jsme vědomě či podvědomě neustále ve stresu. Základním stavebním kamenem negativní motivace je strach, zatímco u pozitivní motivace je to radost. Proto je pozitivní motivace vítězem!

Vyberte si pozitivní posilování

Pokud se tedy rozhodnete svoji cestu posilovat pozitivně, zkuste vstoupit do některé z tréninkových komunit v okolí. Požádejte o podporu přátele a rodinu. Z pohledu vnější pozitivní motivace můžete vyzkoušet sledování pokroku a odměnu za úspěch, vyzkoušet nové cviky a různé sportovní výzvy. Zkuste rozmanitost a nové zážitky. A nebojte se, pokud na své cestě nebudete stoprocentní. Naopak je lepší makat na 80% a s radostí, odměnit se dobrým zákuskem či sklenicí piva, než jet na 100% a při prvním selhání si dělat výčitky a skončit svoje nové plány. 

 

Pokud budete vědět, jaké typy motivace používat, jak si stanovit správnou formu odměny, dosažení Vašich cílů bude mnohem snazší. 

 

Přejeme vám hodně štěstí!



Zdroje:

https://ceskepodcasty.cz/podcasty/fitness007

https://www.verywellmind.com/differences-between-extrinsic-and-intrinsic-motivation-2795384

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3110569/

https://www.lifehack.org/829873/positive-motivation

https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/more-evidence-that-exercise-can-boost-mood

www.pixabay.com