Slevová akce
Česky English Deutsch

Parametrické vyhledávání

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Blog > Proč se vykašlat na na novoroční předsevzetí dát se “do formy”?

Proč se vykašlat na na novoroční předsevzetí dát se “do formy”?



Platí dojmologie anebo statistika?

Každý rok slyšíme od známých pořád ten samý scénář. V prosince se přejím cukrovím a salátem a OD LEDNA začnu makat.  Máte dojem, že to asi funguje, když to dělá tolik lidí. Omyl! Tento začarovaný kruh je nutné každý rok opakovat. A proč?  Jednoduše proto, že diety nefungují! A statistiky jsou v tom neúprosné. Podívejme se tedy na pár zajímavých faktů.

 

DIETY NEFUNGUJÍ, PROSTĚ NE, TEČKA.

Stejně tak jako brutální tréninky a brutální jídelníčky. I ty nejdrsnější z nás to vydrží maximálně měsíc.

Velmi známá studie o účastnících pořadu Biggest Loser v USA ukazuje, kam tento extrémní přístup může vést (pro ty, kteří neznají reality show Biggest Loser uvádíme, že se jednalo o soutěž, kdo ze skupiny obézních lidí shodí největší % kilogramů své váhy pomocí náročného fyzického tréninku a redukčního jídelníčku).

Jaké byly následky účasti v soutěži, kde lidé cvičili až 8 hodin denně a jejich jídelníček obsahoval minimální počet kalorií?

Ukázalo se, že metabolismus účastníků se drasticky zpomalil a dokonce ani po letech se nevrátil na původní úroveň. Jeden účastník musel i po 6 letech od ukončení soutěže “přežívat” na dietě o 800 kcal, aby nepřibral. Doktor Kevin Hall (z National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, Arizona) se domnívá, že při snaze zhubnout  tělo automaticky zpomalí svůj metabolismus, aby si udrželo energetickou rovnováhu.

Jinými slovy čím více budete dřít a méně jíst, tím více se vaše tělo bude adaptovat na tento stav a úbytek váhy se zpomalí, nebo zastaví.

 

TAK TO JE KONEC… NEBO ZAČÁTEK?

Znamená to, že se tedy máme prostě na sport, zdravou stravu a nějakou snahu žít lépe vykašlat? To rozhodně ne.

  • Zaprvé, sport vám vyplaví endorfiny a to je instantní záruka na hřejivý šťastný pocit v těle
  • Zadruhé, sport vám zlepší postavu, ať už jde o držení těla, nebo zpevnění svalových skupin
  • Zatřetí, dlouhodobě udržitelný životní styl s určitou dávkou fyzické aktivity a z větší míry zdravým jídelníčkem vám zaručí kvalitnější život v porovnání s gaučingem a fast foodem
  • A jako poslední tu máme zatím teoretický názor doktora Halla, který má za to, že efekty fyzické aktivity z dlouhodobého hlediska snižují chuť k jídlu.

Takže, není třeba dávat si drsná předsevzetí se slzou v oku a s rukou v krabici s vanilkovými rohlíčky. Nemusíte se děsit představy lednového brutálního tréninku v kombinaci s prázdnou ledničkou. Stačí si najít styl, který vás bude ve sportu i ve stravování bavit a bude vám dávat smysl. Postupné zavádění malých změn a návyků je efektivnější, než radikální změna životního stylu.

Jaké malé drobnosti vám denně pomáhají, abyste se cítili dobře? Pozorujete u sebe při pravidelném sportu nižší chuť k jídlu? Dáte si tento rok předsevzetí? :-)

Zdroje: https://www.health.harvard.edu/blog/exercise-metabolism-and-weight-new-research-from-the-biggest-loser-202201272676

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/strava-vernier-sendvi%c4%8d-695723/